Lejek sprzedażowy – czym jest i jak zbudować go dobrze?

Co to jest lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedaży to proces, który przeprowadza potencjalnych klientów przez cały proces od świadomości do zakupu. Celem lejka sprzedażowego jest przekształcenie jak największej liczby potencjalnych klientów w płacących klientów

Typowy lejek sprzedażowy składa się z czterech etapów

1. Świadomość: Klient dowiaduje się o istnieniu produktu lub usługi

2. Zainteresowanie: Klient wyraża zainteresowanie Twoim produktem lub usługą

3. Decyzja: Klient decyduje się na zakup produktu lub usługi

4. Działanie: Klient podejmuje działanie i kupuje produkt lub usługę

Jak zbudować własny lejek sprzedażowy?

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie – zależy to od Twojej firmy, Twoich produktów lub usług oraz Twoich klientów. Istnieją jednak pewne podstawowe kroki, które możesz podjąć, aby zbudować lejek sprzedaży, który sprawdzi się w Twojej firmie.

1. Zdefiniuj swojego idealnego klienta

Pierwszym krokiem w budowaniu lejka sprzedaży jest określenie, kto jest Twoim idealnym klientem. Pomoże to określić, jakiego rodzaju produktami lub usługami są oni zainteresowani oraz w jaki sposób najlepiej do nich dotrzeć

2. Stwórz magnes dla potencjalnych klientów

Lead magnet to oferta, której nie można się oprzeć i która zachęca potencjalnych klientów do podania swoich danych kontaktowych w zamian za coś wartościowego. Na przykład, możesz zaoferować darmowy e-book.Po zebraniu danych kontaktowych potencjalnych klientów można dodać ich do swojego lejka sprzedażowego

3. Pielęgnuj swoje leady

Po zebraniu danych kontaktowych potencjalnych klientów, ważne jest, aby dbać o nich poprzez dostarczanie im wartościowych treści, które pomogą im przejść przez lejek sprzedaży. Na przykład, możesz wysłać im serię e-maili z pomocnymi wskazówkami, jak korzystać z Twojego produktu lub usługi

4. Przekształć potencjalnych klientów w płacących klientów

Ostatnim krokiem w lejku sprzedaży jest przekształcenie leadów w płacących klientów. Można to zrobić na różne sposoby, np. oferując darmową wersję próbną produktu lub usługi, udzielając rabatu dla pierwszych klientów.

Przestrzeganie tych kroków pomoże Ci zbudować lejek sprzedaży, który przekształci potencjalnych klientów w płacących klientów. Należy jednak pamiętać, że każda firma jest inna, więc może być konieczne dostosowanie tych kroków do konkretnych potrzeb biznesowych.

Dlaczego warto korzystać z lejka sprzedażowego?

Lejek sprzedażowy jest niezbędnym elementem każdego biznesu. Pomaga on

– Przekształcić większą liczbę leadów w płacących klientów

– Dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów

– Pielęgnować kontakty i przeprowadzać je przez proces sprzedaży

– Zwiększyć sprzedaż i przychody

Dobrze zaprojektowany lejek sprzedażowy może pomóc w rozwoju firmy i zwiększeniu zysków.

Lejek B2B czy B2C – czym się różnią?

Lejek sprzedaży B2B

– Proces zakupu jest bardziej złożony

– Osoba podejmująca decyzję zazwyczaj nie jest użytkownikiem końcowym

– Zakup jest często dokonywany dla zespołu lub organizacji

– Wartość zakupu jest wyższa

– Cykl sprzedaży jest zazwyczaj dłuższy

Lejek sprzedaży B2C

– Proces zakupu jest zazwyczaj prostszy

– Osobą podejmującą decyzję jest zazwyczaj użytkownik końcowy

– Zakup jest często dokonywany do użytku osobistego

-Wartość zakupu jest zazwyczaj niższa

– Cykl sprzedaży jest zazwyczaj krótszy

Główną różnicą między lejkiem sprzedaży B2B a B2C jest złożoność sprzedaży. Sprzedaż B2B jest zazwyczaj bardziej złożona, ponieważ dotyczy wielu decydentów i zakupu o wyższej wartości. Sprzedaż B2C jest zazwyczaj prostsza i obejmuje tylko jedną osobę decyzyjną.

Lejek sprzedażowy – podsumowanie

Lejek sprzedażowy jest istotnym elementem każdej firmy. Pomaga przekształcić większą liczbę leadów w płacących klientów, dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów oraz zwiększyć sprzedaż i przychody. Istnieją dwa główne rodzaje lejków sprzedażowych: B2B i B2C. Lejki sprzedażowe B2B są zazwyczaj bardziej złożone niż lejki sprzedażowe B2C.