Co to jest canonical?
Canonical często nazywany również linkiem kanonicznym to element HTML w sekcji head, który pozwala na ograniczenie duplicate content w prosty sposób. Informuje on roboty wyszukiwarki, który adres URL jest właściwym źródłem treści.
Uporządkowuje to strukturę naszej strony, co przekłada się też na lepsze wyniki w wyszukiwarkach.
Upraszczając jeśli na stronie znajdują się podstrony z taką samą treścią, powinniśmy wybrać z nich nasz główny adres, który będzie brany pod uwagę w wynikach wyszukiwania.
Często dzieje się to w przypadku produktów, które mają różne opcje kolorystyczne lub też rozmiarowe.
Na szczęście obecnie większość silników sklepów internetowych wdraża opcje canonical bez naszej ingerencji.
Zaleta canonical w pozycjonowaniu
Prawidłowe ustawienie tego atrybutu pozwala na jasne określenie, które linki są źródłem dla innych.
Często przez właśnie brak implementacji I zduplikowaną treść nie możemy uzyskać wyższych pozycji naszej strony.
Jak ustawić canonical url?
Przykładowo mamy dwie strony z dokładnie identyczną treścią. Jedyną różnicą jest to, że znajdują się w innych miejscach, na innych podstronach oraz mają inne zdjęcia itp.
Tutaj należy się zastanowić, który link wybierzemy jako nasz główny. Kanonalizacja jest szczególnie uproszczona kiedy implementujemy ją do sklepu internetowego. W tym przypadku po prostu wszelkiego rodzaju wyjściowe url od głównej strony produktu należy potraktować rel=canonical.
W przypadkach kiedy nie możemy się zdecydować warto po prostu wybrać jeden z nich. Brak używania tego metatagu jest zdecydowanie gorszą decyzją niż używanie go nie do końca prawidłowo.
Przykład zastosowania rel = canonical
https://mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona (główny adres URL)
https://mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona.html
https://mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona?trackingID=123456
https://mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona#top
https://www.mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona
https://www.mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona.html
https://www.mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona?trackingID=123456
https://www.mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona#top
Tutaj wyraźnie możemy zauważyć, że tag canonical powinien być zastosowany odsyłając do adresu:
https://mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona
Kod HTML dla metatagu rel canonical:
<link rel=”canonical” href=”https://mariuszmichalowski.pl/przykladowa-strona” />